Fractievoorzitter Bram van Ojik is weer uitgeroepen tot Fair Politician of the Year. Vorig jaar won hij ook al deze prijs voor “het kamerlid dat zich het meest inzet voor eerlijk beleid ten opzichte van ontwikkelingslanden”.

Van Ojik heeft de prijs uit handen van de Foundation Max van der Stoel ontvangen.

Van Ojik: “Ik voel me zeer vereerd met deze prijs. Fair politics sluit mooi aan bij wat bij GroenLinks-idee ziet als eerlijk delen. Dat gaat niet alleen over ‘hier’ in Nederland, maar ook over ‘daar’, in de rest van de wereld. Een van de grootste uitdagingen van de politiek is het tegengaan van de groeiende ongelijkheid in en tussen landen. Daar zet ik me met vele collega’s hard voor in. Deze prijs is daar een mooie aanmoediging voor.”

Van Ojik krijgt de prijs vanwege zijn inzet op thema’s als  klimaatverandering, landroof, maatschappelijk verantwoord ondernemen en conflictmineralen.  Volgens de organisatie weet “Bram van Ojik bij de bewindspersonen telkens duidelijk te maken dat niet alleen de (economische) belangen van Nederland doorslaggevend moeten zijn, maar ook de belangen van ontwikkelingslanden meegewogen moeten worden.“

Fair Politics is een initiatief van de Foundation Max van der Stoel. Op de Fair Politics website (www.fairpolitics.nl) wordt bijgehouden welke Kamerleden zich via debatten, Kamervragen of moties inzetten voor ‘fair’ beleid. Op basis hiervan wordt ieder jaar de Fair Politician of the Year uitgeroepen.